Pembaca Setia!

NOTA DARI PUTRISALJU

Putri nak minta pada pembaca setia e-novel Ceritera Cinta Kita a.k.a CCK komen untuk setiap entri baru supaya Putri dapat memperbaiki gaya penulisan dan penceritaan Putri.Kerjasama dari para pembaca setia semua amatlah Putri hargai.Terima kasih!

Saturday, August 1, 2009

Ceritera Cinta Kita 34


Dari jauh Tiara sudah melihat kelibat Haiqal yang sedang menantinya di depan pintu masuk panggung wayang dan serta-merta senyuman indahnya terukir sementara Haiqal hanya tersenyum tipis.”Hai Haiqal!Aku macam tak percaya je kau sudi datang tengok wayang dengan aku…”kata Tiara dengan lenggok manja yang dibuat-buat.”Aku bukan orang yang mungkir janji.”jawap Haiqal acuh tidak acuh sambil memandang sekilas Tiara yang memakai skirt pendek berwarna pink dan blaus putih,”Cantik baju kau.”puji Haiqal sekadar mengambil hati.”Betul ke?Puas aku fikir kat rumah tadi nak pakai baju apa untuk nampak cantik di mata kau.”kata Tiara sambil berpusing-pusing menayangkan tubuhnya.”Dahla…jom masuk,dah nak mula ni.”kata Haiqal laju sambil terus mengatur langkah diikuti Tiara yang terkejar-kejar di belakang dengan kasut tumit tingginya.”Haiqal!Haiqal!Tunggu aku!”jerit Tiara.

Sementara itu Balqis dan Zek yang terhendap-hendap sejak dari tadi melihat drama sebabak Haiqal dan Tiara pula segera bergegas masuk ke dalam panggung wayang mengikut jejak mereka.Mereka berdua telah membuat rancangan sejak dari semalam untuk mengintip apa yang dibuat Haiqal dan Tiara untuk mengelak mereka berdua berbicara tentang soal hati dan perasaan.Dan apa yang mereka tidak tahu juga,Joe yang sudah salah faham Balqis mempunyai hubungan dengan Zek telah mengajak kawan baiknya semasa zaman sekolah iaitu Ahmad dan Rizal untuk menemaninya melihat apa yang dibuat Balqis dan Zek.Puas Joe terjengah-jengah mencari kawan baiknya dan akhirnya..”JOE!!”jerit satu suara dari arah belakang Joe dan segera dia menoleh.”Ahmad!Rizal!”jerit Joe pula sambil mereka bertiga berpelukan kegembiraan kerana sejak tamat sekolah,inilah kali pertama mereka berjumpa semula.”Korang ni memang sahabat sejati aku!Lepas tamat sekolah korang jela yang selalu ingat kat aku.”luah Joe sedikit sebak.”Joe,kau jangan risau..kalau kau mintak tolong je,mesti kitorang datang dengan segera!”luah Ahmad bersemangat sambil Rizal menggangguk setuju.
*************

Sementara itu,Balqis dan Zek yang juga sudah mempunyai dua keping tiket wayang segera beratur di pintu masuk yang sama dengan Haiqal dan Tiara yang sudah jauh di hadapan.Sampai sahaja giliran mereka,Zek yang menunjukkan tiketnya segera meluru masuk ke dalam panggung wayang meninggalkan Balqis di belakang.Kelam-kabut Balqis mengikuti langkah Zek yang laju itu.Balqis risau dia tidak nampak kerana cahaya yang agak kelam di dalam panggung wayang selalu menyukarkan pandangannya yang dilahirkan dengan penyakit rabun malam yang diwarisi dari penyakit ibunya.Balqis yang seperti orang buta itu meraba-raba kerusi-kerusi yang tersusun di dalam panggung wayang itu sambil memanggil-manggil Zek perlahan.”Zek!Zek kau kat mana ha?”panggil Balqis berkali-kali tetapi tidak bersahut.Zek yang sudah selesa di tempat duduknya tiba-tiba tersedar yang dia sudah meninggalkan Balqis di belakang lalu dia segera menoleh dan terjengah-jengah mencari kelibat Balqis dalam cahaya yang malap itu.Zek yang ternampak Balqis sedang meraba-raba kerusi di belakangnya segera memanggil,”Balqis!Apa kau buat tu?Sinilah!”panggil Zek.Balqis yang mendengar suara Zek dihadapan segera tersenyum dan menuju ke arah suara Zek dan mengambil tempat di sebelah Zek,mujur Zek bijak mengambil tempat duduk di hujung sekali untuk memudahkan mereka keluar.
*************

“Dik,dik sinilah tengok movie Jepun baru ni!”jerit seorang lelaki di kaunter tiket memanggil Joe,Ahmad dan Rizal yang kelihatan sibuk memandang sekeliling seperti mencari sesuatu.”Movie Jepun?”ujar Ahmad dan Rizal teruja sambil memandang poster yang menunjukkan seorang perempuan yang berpakaian seksi sebagai penghias poster.”Korang ni dah umur 18 belum?”tanya lelaki itu.”Saya?Saya nampak je muda tapi sebenarnya dah umur lebih 18!”jawap Rizal sambil diikuti anggukan oleh Ahmad.”Oi,korang buat apa tu?”jerit Joe sambil menghampiri mereka berdua.”Kitorang nak tengok….movie!”jawap Ahmad sedikit gagap.”Korang kena ingat tujuan kita datang sini sebab kita ada misi nak diselesaikan!”ujar Joe mengingatkan mereka.”Ha betul-betul misi kita!”jawap Rizal pula.”Joe!Ntah-ntah lelaki berjambang tu bawak Balqis pergi tengok movie ni kan!”kata Ahmad memancing Joe.”Tapi mesti Balqis tak tahu dan ikut je..ni mesti kerja lelaki berjambang tu supaya boleh menggatal!”ujar Rizal pula.”Aku tak boleh biarkan ni!Aku mesti selamatkan Balqis!Ok..ok…jom kita beli tiket ni.”ujar Joe yang lurus bendul itu, tidak tahu rancangan mereka berdua yang mahu menonton cerita itu.
**************

“Berapa lama ambik masa untuk mata kau sesuaikan dengan keadaan gelap macam ni?”tanya Zek yang baru tahu tentang penyakit rabun malam dihidapi Balqis.”Emmmm bergantunglah..mengikut pengalaman-pengalaman yang lalu,selalunya lebih kurang 15 minitlah.”jawap Balqis sambil mengunyah pop corn yang dibelinya sebelum memasuki panggung wayang tadi.”15 minit??Tak dapatlah kau tengok apa yang diorang tengah buat sekarang…..”ujar Zek membuat suara yang penuh tanda tanya sambil memuncungkan mulutnya ke hadapan kerana Haiqal dan Tiara duduk betul-betul dihadapan mereka berdua.”Hah?Apa yang diorang tengah buat?Diorang buat apa?”kelam-kabut Balqis menyoal sambil menjengah kepalanya ke hadapan.”Syhhhh…diamlah..diorang tak buat apa-apalah.”jawap Zek sambil tersengih.Akhirnya selepas selesai menayangkan gazette,filem pun bermula…


Selang sejam kemudian,Tiara yang sudah mula mengalirkan air mata kerana sedih dengan jalan cerita itu mula melentokkan kepalanya perlahan-lahan ke bahu Haiqal.Balqis yang ternampak keadaan itu segera bertindak dengan menumpahkan popcornnya ke hadapan sekaligus terkena kepala Tiara.”Eh sorry cik,sorry…movie ni touching sangatlah,tu yang tak sengaja tertumpah popcorn ni..”jawap Balqis membuat suara lain supaya tidak dikenali Tiara yang sedang marah mengutip popcorn yang bertabur di atas kepala dan melekat di rambutnya.Haiqal hanya memandang sekilas dan tersenyum penuh makna seperti tahu sesuatu sambil meneruskan perhatian menonton cerita itu.”Bagus Balqis…teruskan!”ujar Zek menaikkan ibu jarinya.Namun tidak lama kemudian,Tiara cuba pula perlahan-lahan untuk memegang tangan Haiqal dan Balqis yang tiada pilihan lain tanpa disedari menumpahkan pula air coke yang sedang dipegangnya dan terkena sedikit lengan baju Tiara.”Ahhhh!Apa kau buat ni?”jerit Tiara yang sudah bengang memandang ke belakang tetapi sempat Balqis menyorok ke bawah sedikit.

“Sorry cik..sorry..saya betul-betul tak sengaja.”jawap Balqis membuat suara lain.”Tak hormat orang langsung!”jerit Tiara sambil berdiri memandang belakang.”Takpe cik..saya tolong lapkan untuk cik..”jawap Balqis sambil menghulurkan tisu dan segera disambut kasar oleh Tiara.” Syhhhhh…diamlah!” jerit satu suara kerana perhatian mereka yang sedang menonton terganggu.Haiqal yang memandang sejak dari tadi segera bersuara,”Duduklah dulu…kau halang orang nak tengok tu.”kata Haiqal.Tiara yang masih geram terus duduk tanpa bersuara sambil mengelap-ngelap lengan bajunya yang basah.Zek dan Balqis segera bangun dari tempat persembunyian mereka dan kembali duduk di kerusi mereka.”Kau tak rasa kita melampau sangat ke?”soal Zek tidak sampai hati melihat gadis pujaannya dibuli begitu.”Kita terpaksa!Kau tak nampak ke yang diorang hampir berpegangan tangan?”soal Balqis pula.”Betul gak tu..”jawap Zek sambil menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.”Sekarang ni sape yang rabun malam,aku ke kau?”perli Balqis sambil tersengih.
*************

“Berani lelaki berjambang tu bawak Balqis tengok movie ni!”luah Joe bengang tetapi matanya sedikit pun tidak dilarikan dari skrin yang memaparkan adegan-adegan tidak sepatutnya itu.
*************
Selepas keluar dari panggung wayang,Tiara mengajak Haiqal makan di sebuah restoran berhampiran.Balqis dan Zek juga sibuk mengekori dari belakang tetapi dengan berhati-hati supaya tidak dikesan mereka dan Balqis dan Zek mengambil tempat duduk yang agak jauh dari mereka tetapi boleh melihat mereka dengan jelas.Seorang pelayan datang ke meja mereka untuk mengambil pesanan tetapi Balqis sibuk memerhatikan Haiqal dan Tiara sehingga pelayan itu bertanya,”Cik,boleh saya ambik pesanan?”soal pelayan itu sedikit tinggi.Zek yang memerhati keadaan itu segera menjawap bagi pihak Balqis,”Boleh bagi kitorang masa jap tak?”soal Zek.”Boleh..kejap lagi saya datang balik.”ujar pelayan itu sambil berlalu.Sementara itu Balqis yang sibuk memerhati Haiqal dan Tiara dari kejauhan tidak tahu apa yang mereka bualkan.”Movie tadi tu sedih kan…kalaulah semua orang yang single dalam dunia ni boleh dapat cinta sejati diorang,kan bagus…”ujar Tiara memulakan perbualan.Haiqal yang terdiam sejenak kemudian bersuara,”Aku rasa cinta sejati tak wujud dalam dunia ni.”jawapnya pendek sambil menghirup secawan kopi yang dipesannya tadi.

“Semua orang yang bercinta,ada tujuan masing-masing.Aku percaya takde sorang pun yang rasa rupa paras tu tak penting dan jatuh cinta seikhlas hati pada seseorang tanpa pentingkan itu semua.”sinis nada Haiqal,begitu negatif sekali pandangannya tentang cinta.”Kalau cinta semudah itu,takdelah orang yang kesunyian atas muka bumi ni.”tambahnya lagi.Tiara agak terkejut mendengar persepsi Haiqal tentang cinta lalu,”Haiqal..kau tau tau ramai orang sukakan kau dalam dunia ni,takkan la kau sunyi lagi?”soal Tiara sambil menjamah spaghetti yang dipesannya sebentar tadi.”Bagi aku,kaulah orang yang paling tak sunyi sekali dalam dunia ni tau.”kata Tiara lagi.

“Eh diorang cakap pasal apa ar?”soal Zek yang turut menghendap sekali.”Aku pun tak dengar…”jawap Balqis sedikit hampa.

“Sejak aku sekolah rendah lagi,aku selalu dengar orang cerita pasal kau,semua orang kata kau ni genius.Lepas tu bila masuk sekolah menengah pulak aku banyak dengar khabar angin pasal kau.Jadi aku rasa teringin sangat nak kenal siapa kau.”puji Tiara.”Jadi aku bertekad yang aku akan masuk universiti yang sama dengan kau.”ujarnya lagi sambil tersenyum membayangkan semua susah payah yang dilaluinya untuk memasuki universiti yang sama dengan Haiqal.”Kenapa kau nak masuk universiti yang sama dengan aku?”soal Haiqal sedikit pelik.”Sebab…sebab aku suka orang yang pandai..dan kau orang yang paling pandai yang pernah aku kenal.”jawap Tiara selamba.”Kau tau tak,kalau aku terpaksa pilih antara jawap panggilan-panggilan bodoh orang yang nak berkenalan,aku lebih rela single je dalam dunia ni.”ujar Tiara sedikit bangga.”Em jadi apa future plan kau lepas ni?”soal Tiara.”Plan?Plan apa?”soal Haiqal tidak mengerti.”Plan la..contohnya nak sambung belajar lagi ke atau terus nak kerja ke..”terang Tiara.”Aku dengar ayah kau ada company besar kan?So kau nak kerja dengan ayah kau jela lepas ni?”soal Tiara teruja.”Em..aku tak pernah fikir pasal masa depan…”ujar Haiqal terdiam.”Betul tu..takyah susah-susah nak pikir,takde kerja yang kau tak tahu buat kan..”puji Tiara melambung walaupun bukan itu yang dimaksudkan Haiqal sebenarnya.

Tiba-tiba sedang Balqis dan Zek sibuk mendengar perbincangan Haiqal dan Tiara,telefon bimbit Zek berbunyi.Balqis yang terkejut segera menyuruh Zek mematikan telefon bimbitnya selepas terlihat Haiqal memandang ke arah mereka.”Tutuplah cepat!”ujar Balqis kelam-kabut menundukkan wajah.”Weh Balqis,aku ada benda nak buat kejap.Kau duduk sini dan dengar perbualan diorang ok?”arah Zek sambil berlalu keluar dan menjawap panggilan.”Heyyy Zek,kau nak buat apa ar?”soal Balqis sedikit kuat sehingga Haiqal menoleh dan ternampak Balqis yang sedang memandang tepat ke arahnya.Tiara yang tidak perasan menyoal Haiqal,”Haiqal,kau suka perempuan yang macam mana ek?”soal Tiara lembut.Haiqal yang terfikir sesuatu segera menguatkan sedikit suaranya sehingga boleh didengari dengan jelas oleh Balqis yang membelakangi mereka.

”Oh…aku suka yang macam lelaki lain suka la..cantik,langsing dan ada konfiden yang tinggi.”kuat suara Haiqal.”Ha, dan…kalau dia pandai memasak lagi bagus!Sebab kalau seseorang perempuan tu tak pandai masak,ibarat macam kurang sesuatu!”perli Haiqal sambil matanya melirik kepada Balqis yang sudah tunduk sejak dari tadi.“Yeker kau suka yang pandai memasak?Eh aku masak boleh tahan gak tau.”kata Tiara membangga diri.”Jadi maknanya kita ni sepadan la kan?”soal Tiara yakin.”Nampaknya macam tulah..”jawap Haiqal semakin kuat.Balqis yang sedari tadi mendengar perbualan mereka hanya mampu menahan perasaan terlukanya.
*************

Sementara itu Zek yang sedang menjawap panggilan telefon diluar,”Korang pernah tengok tak orang kulit hitam suka buat dandan dekat rambut diorang yang halus-halus tu?”tanya Zek di corong telefon.”Tak..aku bukan orang kulit hitam tapi style rambut aku macam tu la..”terang Zek lagi.”Ha dah-dah jangan merepek.Aku ni lelaki bukan perempuan la walaupun rambut aku dandan.Dah dengar sini,nanti ada sorang perempuan rambut panjang lurus kat sebelah aku tau..cantik sangat orangnya.Dia pakai blaus putih dengan skirt pendek warna pink….”terang Zek sambil membayangkan Tiara.
*************

Balqis yang sudah tawar hati untuk makan keluar dari restoran itu dengan perasaan bungkam sambil menuju ke arah Zek di seberang jalan,”Aku ni tak cantik,tak pandai masak..macam mana nak dibandingkan dengan Tiara yang sempurna tu?”tanya Balqis pada dirinya sendiri.”Eh kenapa kau keluar ni Balqis?Mana diorang?”soal Zek bertalu-talu.”Diorang dah keluar,pergi shopping.Aku dah malas nak ikut diorang..”jawap Balqis tidak bermaya.”Tapi kenapa?”soal Zek marah kerana rancangannya akan gagal jika mereka hilang jejak Haiqal dan Tiara.”Dengan mengikut diorang dari belakang,aku dapat nampak betapa sepadannya diorang…”jelas Balqis.”Kau jangan cakap kau nak menyerah kalah?”soal Zek pelik.”Lupakan jela rancangan kita ni Zek.Kalau Haiqal betul-betul sukakan Tiara,aku pasrah je.”jawap Balqis perlahan sambil meneruskan langkahnya.”Balqis!Kau mana boleh macam ni!”marah Zek kerana tiba-tiba sahaja Balqis berubah.”Zek,aku betul-betul tak tahan dah tengok diorang mesra macam tu..sakit tau tak..”ujar Balqis sebak.”Sebab tulah kita kena berusaha lagi kuat untuk pisahkan diorang!”ujar Zek memberi semangat.”Kau jangan risau,aku dah aturkan orang untuk tolong jalankan rancangan kita..kau cuma perlu bertahan sikit je lagi ok?”pujuk Zek.

Balqis yang masih lagi berjalan laju itu tiba-tiba terlanggar dua orang lelaki berbadan sasa dan bermuka bengis,hampir tergolek ke belakang Balqis dibuatnya tetapi sempat di paut Zek.”Sorry..sorry…”terketar-ketar suara Balqis.”Kau ingat cukup dengan sorry je ke?Kau tau tak apa hukumannya kalau orang langgar aku?”soal lelaki itu dengan wajah bengis.Zek yang memerhati keadaan itu segera meluru ke arah lelaki itu.”Woi,kau silaplah..bukan dialah!”marah Zek kerana kebetulan Balqis juga memakai blaus putih cuma skirtnya labuh dan berwarna coklat.”Aku silap?Bukan dia?Jadi kau ke?”soal lelaki itu sambil menolak Zek yang agak rendah itu ke belakang.”Zek,kau ok tak?”soal Balqis cemas.”Disebabkan orang-orang macam korang nilah..masyarakat kita jadi macam ni.”kata Zek sambil berpura-pura marah.Walaupun satu dunia takutkan kau,tapi aku ZEK tak takutkan kau langsung!”jerit Zek sambil menolak lelaki itu kembali.Tiba-tiba Tiara dan Haiqal yang kebetulan melalui kawasan itu segera berhenti apabila melihat orang yang mereka kenali sedang bergaduh.”Zek!Kau tak takut ke?Diorang nampak bengis la!”jerit Tiara.Zek hanya tersenyum bangga sahaja kerana merasakan Tiara kagum dengan dirinya.

Manakala Haiqal yang berdiri di belakang Tiara terdengar suara orang memanggil-manggil dari belakangnya..dua orang lelaki sedang berusaha memanggil Zek sejak dari tadi lagi.Haiqal yang sudah merasakan sesuatu tiba-tiba tersenyum memanggil Zek,”Zek,ada dua orang lelaki cari kau!”jerit Haiqal sambil menunjuk ke arah yang dimaksudkannya.”Zek!”jerit dua lelaki itu sambil menghampiri Zek.”Korang ni sape pulak?”soal Zek pelik.”Ini akulah..orang yang kau upah.Dia tu bukan orang yang kau upah..diorang tu samseng dekat sini!Sekarang ni kau pandai-pandailah handle sendiri!Oklah aku pergi dulu,bye!”ujar lelaki itu sambil berlari ketakutan meninggalkan Zek yang terpinga-pinga.Balqis yang sudah ketakutan segera menghampiri Zek,”Zek,apa kita nak buat sekarang ni?Diorang ni menakutkan la..”bisik Balqis melihat wajah bengis mereka yang sudah mula menghampiri Balqis,Zek termasuklah Haiqal dan Tiara walaupun mereka berdua tiada kaitan,ini kerana Haiqal berkomunikasi dengan Zek sebentar tadi.”LARI!!!”jerit Haiqal yang kemudian segera berlari dan mencapai tangan seseorang untuk berlari bersama-samanya.…….



p/s:agak2 tangan sapekah yang Haiqal capai?huhu

13 komen anda:

secreta d amor said...

tlg la buat die tarik tgn zek..
br la kelakar .

tp , kalo nak wat readers sedih ..
tgn tiara lahh ..

n kalo nk bg ktrg happy..
tarik tgn qis lahh..

so, nak fair n square kat qis n tiara ..
better die tarik tgn zek..
hahahaa

PutriSalju said...

hahaha...cadangan akhir secreta d amor tu akan dipertimbangkan...=))

MeGa_Lisa said...

tangan balqisla.. hehehe.. lucu en3 ni.. tyme si joe kena tipu dgn kwn2 dia tu hehehe..tapi setuju gak dengan cadangan secreta d amor tu.. yang terakhir tu.. hehhe

PutriSalju said...

hahaha...nampaknya sume suke tarik tangan zek ni..=P
cadangan lain?=)

Princess said...

rsenye tarik tngan balqis kot...hope sngt tau..
nnti diaorng leh la lari same2..wah~

tentu sepadn..cute sngt...cpt smbng tau putri salju..

PutriSalju said...

hehe...insya-Allah putri akan buat sume pembaca puas hati..hihi..tungguuuuu~~~

Anonymous said...

tarik la tangan tiara..bagi sedih sikit..ngeh3..

PutriSalju said...

hehe..gitu plak ye..

Anonymous said...

hope Haikal tarik tngn Balqis...
coz Haikal nie ego taw dia nie suke Balqis tp x nk ngaku...pas 2 siap jeles lg bile Balqis dgn Zek..
bile dia tarik tngn Balqis biar jth ego dia ckt..biar dia taw..asih Balqis je mkn ati kli nie biar dia plk blushing ckt..rasekn..hi2..

Anonymous said...

tgn balqisla..klw tgn zek, nnt tiara ngn balqis plk yg kne dgn samseng2.. hehe.. cptla smbg!! saye minat sgt crite ni..

PutriSalju said...

ok putri cuba siapkan malam ni...tggu ye semua..maybe esok putri upload entry baru..tungguuuuuuu~

angel onoi said...

tak sabar nk bca n3 baru. best crita ni..

PutriSalju said...

thanx angel onoi..keep on reading okies!=)





HAK CIPTA TERPELIHARA @ PUTRISALJU 2009

Sebarang bentuk pengambilan isi kandungan atau cetakan di dalam blog http://novelputrisalju.blogspot.com ini haruslah dengan kebenaran penulis blog.