Pembaca Setia!

NOTA DARI PUTRISALJU

Putri nak minta pada pembaca setia e-novel Ceritera Cinta Kita a.k.a CCK komen untuk setiap entri baru supaya Putri dapat memperbaiki gaya penulisan dan penceritaan Putri.Kerjasama dari para pembaca setia semua amatlah Putri hargai.Terima kasih!

Monday, August 24, 2009

Ceritera Cinta Kita 36


“Cantiknya….”kedengaran suara beberapa orang pelajar lelaki sedang memerhatikan sesuatu di papan tanda fakulti pendidikan kanak-kanak.”Macam manalah muka dia bila tengok depan-depan kan.”kata salah seorang pelajar lelaki itu.”Mestilah cantik macam ni jugak..”jawap rakannya pula sambil matanya masih tidak lekang dari memandang sesuatu di papan tanda itu.Balqis yang sedang kelam-kabut keluar dari kelasnya terserempak dengan Zati dan Ika yang kelihatan teruja melihat sesuatu di papan tanda di depan fakulti mereka itu.Balqis menghampiri Zati dan Ika dengan penuh senyuman,”Korang tengah tengok apa tu?Tak berkelip aku tengok!”tegur Balqis.”Takde..takde pape!”serentak Ika dan Zati menjawap.Balqis yang sedikit pelik hanya membiarkan sahaja rakan-rakannya berperangai begitu dan terus melangkah.Dia kemudiannya menoleh ke belakang,”Korang,jomlah sekali.”ajak Balqis.”Jom pergi mana?”soal Ika pelik.”Pergi tengok markah mid-term kita la.”kata Balqis penuh teruja.”Oh,ok..ok jom.”jawap Ika tergesa-gesa sambil membuat isyarat muka kepada Zati.

“Wei,aku rasa itu dia la.”bisik beberapa orang pelajar lelaki di situ sambil menudingkan jari mereka ke arah Balqis.Balqis yang semakin pelik kembali semula ke arah papan tanda itu.”Korang ni kenapa?”soal Balqis tidak faham.”Balqis Sofea!Sama sebijik dalam gambar ni!”jerit pelajar-pelajar lelaki itu akhirnya.”Sini,sini..cuba tengok, samalah..bentuk muka,bentuk badan..semuanya sama..!”kata pelajar-pelajar lelaki itu lagi sambil memandang Balqis ke atas ke bawah.Balqis yang tidak faham kemudiannya memandang ke arah papan tanda itu dan segera memeluk tubuhnya,segan!Gambar di papan tanda itu menunjukkan sebuah poster anime yang dilukiskan mengikut raut wajah Balqis!Dan yang membuatkan Balqis segan kerana anime itu berpakaian agak seksi iaitu skirt pendek dan baju yang agak mendedahkan di bahagian dada.Tiba-tiba,pengerusi kelab Anime/Manga,Kamal muncul di antara pelajar-pelajar lelaki itu,”Dengar sini semua,saya nak kenalkan watak utama untuk manga terbaru saya,Balqis Sofea!”terdengar sorakan pelajar-pelajar lelaki itu sambil bertepuk tangan.”Dalam cerita baru ni,saya gambarkan dia seorang yang jujur dan baik.Disebabkan dia sangat cantik dan kuat semangat,dia sangat sesuai dengan watak utama ni!”jerit Kamal disambut dengan sorakan pelajar-pelajar lelaki yang bagaikan histeria itu.


“Wah tak sangka betul,Balqis dah jadi popular..tengoklah ni,aku kumpul semua poster yang diorang tampal kat sekeliling universiti ni.Aku nak gantung sekeliling rumah aku.Padan muka Haiqal tak dapat satu pun!”kata Joe teruja.Rupa-rupanya dia sudah lama berada di celahan pelajar-pelajar lelaki yang ramai itu. Zati dan Ika hanya berpandangan seketika dan mencebikkan bibir melihat gelagat Joe yang tiga suku itu.”Haiqal pun tak nak poster tu aku rasa…”jawap Zati sambil tergelak-gelak.”Dahlah,jom kita ada kelas ni.”ajak Balqis rimas dengan riuh rendah suara mereka.”Balqis,jangan lupa datang ke kelab nanti lepas kelas ok!”jerit Kamal sambil melambai kepada Balqis yang semakin menjauh.
**************

“Wah tak sangkanya aku jadi wanita yang diminati ramai…tak payah gosip-gosip semua tu.”ujar Balqis seorang diri ketika berjalan pulang ke rumah dari universitinya.Tiba-tiba dia terasa sesuatu sedang menggesel-gesel di kakinya dan dia segera menunduk.”ARGHHHHHHH!!!”jerit Balqis sambil lari lintang pukang apabila melihat seekor anak kucing berwarna putih dan berbulu lebat sedang mengiau dan menjilat kakinya.Balqis yang sememangnya takut dengan kucing itu berlari dengan begitu laju sekali kerana takut anak kucing itu mengejarnya.
**************

“Balqis,tolong auntie sendukkan nasi letak dalam pinggan ye.”kata Puan Amiza sambil mencedok sup ayam ke dalam mangkuk.”Ok auntie.”jawap Balqis dan terus memenuhkan nasi itu ke dalam setiap pinggan.”Peliklah..Haziq ni tak balik-balik lagi.Apa yang dibuatnya..”ujar Puan Amiza melihat sekilas jam di dinding.Ting!Tong!Bunyi loceng di luar rumah kedengaran.”Mama tak cukup tangan ni,sape-sape boleh tolong bukakan pintu tak?”jerit Puan Amiza.”Takpe,takpe biar Qis pergi bukak ek.”jawap Balqis sambil berlari-lari anak menuju ke pintu hadapan.”Haziq!”jerit Balqis ceria sambil membuka pintu.Tiba-tiba,”Nah,tolong Haziq pegang.”hulur Haziq dan alangkah terkejutnya Balqis apabila melihat anak kucing yang menggesel di kakinya tengah hari tadi di pegangan Haziq.”Taknak!”jerit Balqis sambil berlari kembali masuk ke dalam.Haziq yang tidak puas hati mengejar Balqis dan terjadilah adegan kejar mengejar di antara mereka.Haiqal yang pelik dengan bunyi bising itu segera turun ke tingkat bawah dan melihat Haziq sedang menghulurkan seekor anak kucing kepada Balqis yang sedang ketakutan menyorok di belakang Puan Amiza yang tergelak-gelak melihat telatah Balqis.”Haziq,janganlah kenakan Kak Balqis..”larang Puan Amiza sambil tersengih.


“Haziq suruh dia pegang je…berat ni.”jawap Haziq sedikit merengek.Haiqal yang sejak dari tadi melihat segera mengambil anak kucing itu dari pegangan Haziq sambil memeluk dan mencium anak kucing itu.”Ala,comelnya…”ujar Haiqal sambil menggesel-gesel mukanya di badan kucing itu.”Takpe Qis,anak kucing je.”pujuk Puan Amiza sambil tersenyum.Sebenarnya Balqis sangat takut dengan kucing kerana sewaktu kecil dia pernah dicakar di bahagian muka oleh haiwan itu dan nasibnya baik kerana parut itu tidak kelihatan lagi.”Comel betullah.”ujar Puan Amiza pula sambil mengusap-usap bulu kucing itu.”Tula..comel betul..apa kata kita panggil dia Si Comel?”kata Haiqal memberi cadangan.Anak kucing itu dari tadi tidak henti-henti menggomol muka Haiqal dan menggesel-gesel badannya pada muka Haiqal.”Nampaknya Si Comel ni betul-betul suka kat abang ni.”kata Puan Amiza melihat penuh minat.”Tak pernah aku tengok muka Haiqal yang penuh kasih sayang tu selama ni..”ujar Balqis perlahan dari jauh kerana tidak berani menghampiri mereka.Dia kemudiannya berlalu ke dapur dan membasuh pinggan mangkuk yang bertimbun dalam sinki sambil mengelamun jauh.”Nah,Si Comel dah lapar.”tiba-tiba suara Haiqal yang begitu hampir di telinga Balqis mematikan lamunannya dan sebaik saja Balqis memusing,”Arghhhh taknak….!!”jerit Balqis ketakutan melihat Haiqal menyuakan Si Comel ke muka Balqis.


“Si Comel dah lapar ni..kau bagi dia makan.”ujar Haiqal sambil tersenyum nakal,rasa seronok melihat Balqis ketakutan.”Aku taknak…aku tak berani…”jawap Balqis tergagap.”Bukan ke kau kata kau ni manusia yang paling baik hati?”perli Haiqal.”Em….ok ok..letak dia kat sini.”ujar Balqis sambil mengangkat apron di badannya untuk memudahkan Haiqal meletakkan Si Comel di dalam apron yang di pakainya.Teragak-agak reaksi Balqis mengambil Si Comel dari pegangan Haiqal manakala Haiqal hanya diam menahan gelak.Dia kemudiannya terus berlalu ke hadapan dan menonton TV di ruang tamu.Balqis kemudiannya memanggil Si Comel,”Cit…cit…cit…”Balqis membawak Si Comel ke kawasan halaman rumah itu sambil membawa sepinggan nasi dan ikan rebus yang sudah siap digaulnya.Haiqal yang ternampak Balqis di tingkap kaca dari ruang tamu segera memerhati Balqis secara sembunyi,”Aku nak tengok macam mana kau handle Si Comel..”ujar Haiqal sambil memerhatikan Balqis penuh minat.Balqis yang tidak sedar dirinya diperhatikan Haiqal meletakkan pinggan makanan itu ke sebelah Si Comel dan segera berlari ke belakang menjauhi Si Comel.Dia kemudiannya memanggil Si Comel,”Cit..cit..cit..”dan akhirnya Si Comel menghampiri pinggan itu dan makan dengan begitu lahap sekali.Nampaknya aku tak boleh pandang rendah pada kau..”ujar Haiqal di dalam hati sambil tersenyum.
**************

Hujung minggu itu,Balqis menolong Puan Amiza membuat kek di dapur.Tetapi Balqis asyik memerhatikan pintu hadapan rumah itu hingga Puan Amiza ternampak keanehan sikapnya.”Kenapa Balqis?”soal Puan Amiza sambil turut melihat pintu hadapan.”Erm..takde pape auntie..posmen dah hantar surat ke hari ni auntie?”soal Balqis kelam-kabut.”Belum lagi.Qis tunggu surat ke?”soal Puan Amiza sambil menyapu dan meratakan krim di sekeliling kek.”Oh ye..hari ni surat keputusan ujian sampai kan?Jangan risau,nanti kalau dah sampai surat tu,auntie bagi kat Qis ok.”kata Puan Amiza lagi apabila melihat Balqis seperti cacing kepanasan.”Eh takpe auntie,Qis boleh ambik sendiri!”laju Balqis menjawab.Selang beberapa minit kemudian,Balqis terdengar bunyi seperti kenderaan di luar pagar rumah.Dengan seberapa pantas,Balqis berlari keluar menuju ke pintu hadapan rumah untuk mengambil surat itu sebelum dijumpai Haiqal.Sebaik sahaja Balqis membuka pintu rumah,terjengul wajah Tiara sambil memegang seekor kucing gebu.”Warrrgh!!!!!!!”jerit Balqis kerana terkejut melihat jaraknya yang sangat hampir dengan muka kucing gebu itu.Tiara yang tidak mempedulikan reaksi Balqis yang terkejut itu segera masuk ke dalam rumah tanpa dijemput.

”Haikal mana?”soal Tiara sambil mengusap-usap bulu kucing peliharaannya.Haiqal yang turun dari tingkat atas kerana terdengar jeritan Balqis terkejut seraya memandang Tiara yang tersenyum manis memandangnya.”Hai Haiqal!”ujar Tiara teruja manakala Haiqal hanya tersenyum tipis.”Aku dengar cerita kau baru bela kucing yang adik kau kutip kat tengah jalan,betul ke?”soal Tiara ceria.”Disebabkan kau suka kucing,so aku saje je datang sini bawak kucing aku..”jelas Tiara lagi.Pakcik Bakri dan Encik Hashim yang sejak dari tadi menghendap gelagat Tiara tiba-tiba menuju ke ruang tamu.”Mama,mana teh nya mana?”jerit Encik Hashim pura-pura sibuk.”Ha kejap-kejap dah siap ni..”jerit Puan Amiza sambil melenggang ke ruang tamu menatang secawan teh di dalam dulang kecil.”Minumlah..”ucap Puan Amiza tidak berapa mesra.”Auntie,apa khabar?Nama saya Tiara.”ujar Tiara tersenyum manis sambil bersalaman dengan Puan Amiza.”Oooo…auntie dah ingat.Tiara ada datang rumah auntie dulu kan?Hari ni datang ada apa-apa ke?”soal Puan Amiza berpura-pura ramah.Sebenarnya dia tidak suka kedatangan Tiara yang mengganggu rancangannya untuk menyatukan Haiqal dan Balqis.

“Papa…sinilah duduk kat sini.Kenal-kenal dengan Tiara!”jerit Puan Amiza memanggil Encik Hashim.Perlahan-lahan Encik Hashim menapak ke hadapan bersama-sama Pakcik Bakri.”Pakcik ayah Haiqal…”ujar Encik Hashim memperkenalkan diri sambil tersenyum.”Pakcik pulak ayah Haiqal…ehh Balqis..”ujar Pakcik Bakri pula tersasul.”Ooo..saya Tiara pakcik…”jawap Tiara sopan.Haiqal hanya memerhatikan gelagat ayahnya dan Pakcik Bakri sambil tersenyum.”Em…apa yang Tiara bawak dalam bakul tu?”tanya Puan Amiza.”Ohhh…yang ini..ni kek yang saya buat sendiri auntie..saya bawak saja nak bagi semua rasa..”ujar Tiara sambil mengeluarkan kek itu.”Eh terima kasih Tiara…buat susah-susah aje..tak sangka auntie Tiara pun pandai buat kek..”kata Puan Amiza dengan gaya memerli.”Cakap pasal kek,Tiara kena tanya auntie la…auntie memang pakar bab-bab buat kek ni.”ujar Puan Amiza bangga.”Ha kebetulan pulak auntie ajar Balqis buat kek hari ni.Balqis!Bawak kek yang baru kita buat tadi keluar,bagi semua rasa!”jerit Puan Amiza kepada Balqis yang sejak dari tadi diam sepi di dapur.Balqis yang sedang termenung kelam-kabut berdiri dan mengambil pisau untuk memotong kek itu malangnya….keknya tidak berbentuk seperti kek-kek biasa kerana senget di bahagian tepi dan tidak rata manakala krimya juga tidak disapu cantik.Pendek kata,jika Balqis membawa kek itu ke depan,dia pasti ditertawakan.”Cepatlah Qis,bawak ke depan!”kedengaran teriakan Puan Amiza lagi memanggilnya.

Akhirnya,dek kerana tiada pilihan,Balqis perlahan-lahan membawa kek itu ke ruang tamu.Sebaik sahaja Balqis meletakkan kek itu di atas meja,kesemua mata disitu terkejut memandang kek Balqis yang compang-camping itu.”Haziq nak makan kek yang ni!”jerit Haziq tiba-tiba sambil jari telunjuknya menunjuk ke kek strawberi Tiara.”Ok,meh kak Tiara potongkan untuk Haziq.”ujar Tiara senang hati lalu mengambil pisau untuk memotong keknya.”Abang pun nak rasa ke yang ni la..dengan Bakri sekali.”kata Encik Hashim sambil menunjukkan kek strawberry Tiara.Puan Amiza yang memandang hanya sekadar menjeling tajam ke arah suaminya tanda protes.Dia kemudiannya terfikir sesuatu,”Abang,abang amek kek yang ni ek,mama potongkan..”ujar Puan Amiza laju sambil mengambil pisau untuk memotong kek yang dibuat Balqis.”Takpelah ma,abang nak kek strawberi.”jawap Haiqal pendek sambil memuncungkan bibirnya ke kek yang dibawa Tiara.”Sedapnya kek yang Tiara buat ni..dah la cantik orangnya,pandai masak pulak tu..”puji Encik Encik Hashim bersungguh tanpa menyedari riak wajah mencuka Balqis.


“Terima kasih pakcik…”jawap Tiara malu-malu.”Hurm..tapi kadang-kadang kita tak boleh tengok luaran je,dalaman tu lagi penting..”ujar Puan Amiza tiba-tiba menyebelahi Balqis yang sudah tertunduk sedih.Balqis yang sedikit kecewa kerana Haiqal tidak menjamah sedikit pun kek yang dibuatnya berlalu dari ruang tamu itu dengan membawa kek coklatnya yang tidak bersentuh langsung.Pakcik Bakri yang tahu anak tunggalnya itu terasa berlalu ke dapur dan mencari kelibat Balqis,dilihatnya Balqis sedang duduk di meja makan sambil merenung kek buatannya.Perlahan-lahan Pakcik Bakri menghampiri Balqis dan merasa sepotong kek yang dibuat Balqis.”Emmm….sedapnya…Sofea mesti yakin dengan apa yang Sofea buat..kek ni sedap tau!”puji Pakcik Bakri untuk menaikkan kembali semangat Balqis.”Cuba rasa ni…sedap!”ujar Pakcik Bakri sambil menyuapkan kek ke mulut Balqis.”Hm….sedap…”ujar Balqis terkejut kerana kek yang dibuatnya betul-betul sedap.Sedang Balqis dan ayahnya rancak berborak,telinga Balqis menangkap bunyi motor lalu dia segera berlari ke luar pintu dan POSMEN!Segera Balqis berlari ke pagar hadapan.Haiqal yang sedang berborak bersama-sama ayahnya dan Tiara tercengang melihat Balqis berlari seperti orang hilang akal.

Sebaik sahaja surat bertukar tangan,Balqis segera membuka surat keputusan peperiksaannya dan seperti biasa hasilnya mengecewakan.Balqis yang tidak sedar Haiqal sudah berada di belakangnya berpusing untuk masuk ke dalam rumah dan sebaik sahaja dia berpusing,wajahnya terkejut kerana Haiqal sudah berdiri di belakangnya sambil tersenyum penuh makna.”Surat apa tu?”soal Haiqal.”Tak…takde pape..ni surat catalog mama..”jawap Balqis tergagap sambil menyorokkan suratnya di belakang badan.”Yeker?Bak sini aku nak tengok.”ujar Haiqal sambil menghulurkan tangannya.Dia tahu Balqis menyorokkan sesuatu daripadanya.Balqis yang cuba melarikan diri dari Haiqal segera berlalu masuk ke dalam rumah malangnya Haziq yang terserempak dengannya di tengah jalan segera merampas surat itu dari tangan Balqis.”Eeeee….teruknya markah!”jerit Haziq sambil melontar surat itu ke lantai dan berlari masuk ke dalam.”Woi!Berani kau tengok markah aku Haziq!”jerit Balqis memarahi Haziq yang sudah menghilang.Haiqal kemudiannya mengutip surat itu dari atas rumput kemudiannya bersuara,”38 markah?Tak sangka azam kau nak jadi perempuan yang hebat masa kita keluar hari tu bernilai 38 markah je?”soal Haiqal sinis sambil berlalu.Arghhhhh geramnya aku!!!bentak Balqis di dalam hatinya.

4 komen anda:

nailofargurlz said...

cian kat qis..

iyads said...

yela, cian kt qis..
haiqal 2 pn satu, klu suke ckp jela..
hehehehehe,,

Princess said...

nk kena blash la si haiqal ni!!

mmng x pndai jga mulut betol..cian balqis tau..
huhu..sibuk btol la tiara tu..eeiii!! kacau daun..

ala~ x pyah la suh balqis suke kt haiqal lagi.. nympah tau..sy skong klu haiqal baik ngan balqis..hehehee

Nuradila said...

kejamnye haiqal...
kesian balqis...
ade yang nak kene belasah nie(tiara)





HAK CIPTA TERPELIHARA @ PUTRISALJU 2009

Sebarang bentuk pengambilan isi kandungan atau cetakan di dalam blog http://novelputrisalju.blogspot.com ini haruslah dengan kebenaran penulis blog.