Pembaca Setia!

NOTA DARI PUTRISALJU

Putri nak minta pada pembaca setia e-novel Ceritera Cinta Kita a.k.a CCK komen untuk setiap entri baru supaya Putri dapat memperbaiki gaya penulisan dan penceritaan Putri.Kerjasama dari para pembaca setia semua amatlah Putri hargai.Terima kasih!

Saturday, July 4, 2009

Ceritera Cinta Kita 28


“Laparnya perut aku..dah bunyi rock underground dah ni..”rungut Balqis kepada Zati dan Ika sambil berjalan menuju ke kafeteria.Tiba-tiba Balqis perasan yang banyak mata memandang ke arah mereka bertiga sambil membuat muka seakan-akan meluat.”Eh,dia tu kan Balqis,budak fakulti pendidikan kanak-kanak tu?”bisik sesama mereka sambil berselisih dengannya.Zati yang terpandang gelagat mereka itu segera bertanya Balqis,”Eh Qis apa pulak benda yang kau buat kecoh kali ni?”soal Zati.”Erk..mana aku tau..aku takde buat pape pun.”seingat Balqis dia memang tidak terlibat dengan sebarang gosip di universiti.”Balqis tu la yang dah clash tu..baguslah dia dah clash dengan Haiqal.”kata mereka perlahan walaupun boleh didengari Balqis jelas.Tiba-tiba..”Eh Qis,Qis..cuba kau tengok tu..”jerit Ika sambil menunjuk ke arah papan tanda menu di kaunter kafeteria itu.’Menu Istimewa Hari Ini:Haiqal Ariff & Balqis Sofea Berpisah.Cinta Baru, Joe’.Kerja Joe!!!!

Balqis yang malu bercampur geram segera menjerit memanggil Joe di dapur,”Joe!Joe!”.Wajah Joe yang sedang tersenyum lebar terpacul dari dapur dan segera melayan pelanggan yang sedang beratur,”Ye,ye..pilih-pilih,menu special hari ni pun ada, Haiqal Ariff & Balqis Sofea Berpisah.Cinta Baru, Joe..”tunjuk Joe pada mereka kepada papan tanda itu.”Joe!Apa kau buat ni???Kau buat lawak apa ni??”marah sungguh Balqis.”Kalau Haiqal nampak macam mane?Mesti dia marah!”marah Balqis lagi,geram dengan perangai Joe.”Dia dah nampak pun tadi,dia siap puji lagi..’Joe,cantik tulisan kau.’..”ujar Joe lurus bendul.”Ha kak..hari ni ada menu special, Haiqal Ariff & Balqis Sofea Berpisah.Cinta Baru, Joe..nak cuba?”soal Joe kepada pelanggan yang baru sampai tanpa menghiraukan Balqis.
***************

“Mama…Haziq laparlah…”adu Haziq kepada Puan Amiza yang sejak dari tadi termenung di ruang tamu.”Haziq suruhlah abang beli atau pesan apa-apa,mama takde mood lah..”jawap Puan Amiza malas.Dia sebenarnya tiada mood untuk membuat apa-apa kerana asyik terfikirkan Balqis,Haih..baru sehari dia takde,aku dah rase lemah macam ni..Qis,auntie rindu Qis..ucap Puan Amiza sayu di dalam hati.”Mama takde mood nak masak hari ni,Haziq ajak abang pergi beli makan ye.”pujuk Puan Amiza.Haziq dengan malasnya melangkah ke tingkat atas dan memasuki bilik Haiqal sambil berbaring di katilnya,”Haziq dah mandi belum ni?”soal Haiqal melihat Haziq yang melompat ke atas katilnya.”Belum..”jawap Haziq sambil berguling-guling di atas katil.”Belum mandi lagi?Kalau belum mandi jangan nak baring-baring atas katil abang..peluh semua melekat nanti!”marah Haiqal yang mementingkan kebersihan.”Ha ye tak ye jugak..kan Haziq dah dapat bilik Haziq balik,kenapa baring kat sini pulak?”soal Haiqal pelik.”Ntah,Haziq pun terlupa..dah terbiasa kot..”jawap Haziq ringkas tetapi cukup terkesan di hati Haiqal.


“Abang,kenapa dengan mama?”soal Haziq sambil menukar posisinya dari baring kepada bersila di atas katil.”Kenapa dengan mama?”soal Haiqal kembali.”Takdelah..pinggan mangkuk semua mama biarkan je bertimbun dalam sinki,tak macam selalu.Mama lembik je hari ni,macam sayur sawi...”bebel Haziq mengingatkan perangai pelik mamanya.Haiqal hanya terdiam sahaja mendengar bebelan Haziq kerana dia tahu punca sebenar mamanya berkelakuan begitu.”Abang tak rasa ke..rumah kita ni tiba-tiba je rasa sunyi sangat?Ini semua salah si bengong Balqis tu!”marah Haziq.Haikal tiba-tiba teringat sesuatu,”Mana abang letak hadiah mesin urut bahu yang dia bagi dulu tu ek?”soal Haiqal sambil mencari-cari kotak mesin itu di rak bukunya yang penuh dengan berbagai-bagai barang itu.Setelah puas mencari,akhirnya dia terjumpa hadiah itu terselit di celah-celah buku,perlahan-lahan dia mengambilnya.”Hah,jumpa pun!”jerit Haiqal gembira.Dia kemudiannya mencuba alat itu dengan meletakkan mesin urut sebesar lengan itu di bahu Haziq,tergoyang-goyang bahu Haziq akibat getaran yang dihasilkan mesin urut itu.Mereka berdua terkekeh-kekeh ketawa tanpa menyedari jauh di sudut hati kecil mereka,mereka turut merasakan ketiadaan Balqis di dalam rumah banglo itu.
***************

Balqis ke latihan kelab tenis petang itu,tetapi dia tetap tidak dibenarkan bermain lagi,tugasnya hari ini ialah mengutip bola-bola tenis yang bertaburan di sekeliling gelanggang tenis yang mempunyai 2 gelanggang itu,tiba-tiba dia termenung panjang memikirkan sesuatu.“Balqis Sofea!”jerit Zek dari jauh apabila melihat Balqis berhenti mengutip bola.”Ada aku aku suruh kau rehat ke?Cuba jangan jadi malas?Kau nak lawan arahan Senior ke?”marah Zek lagi.Balqis yang terkejut segera meneruskan kembali mengutip bola-bola itu sambil bercakap pada dirinya sendiri.”Oh,rindunya aku dekat uncle,auntie dengan Haziq..aku tak nampak pun Haiqal dekat sini,kat mane lah aku boleh nampak dia?”soal Balqis seorang diri sambil mengutip bola dihadapannya.”Aku tak faham kenapa kau nak masuk kelab ni,kalau akulah,aku takkan nak menyusahkan diri kutip semua bola-bola ni.Lagipun Haiqal sejak masuk kelab ni,jarang gila dia datang latihan.”bebel Tiara di sebelah Balqis sewaktu mengambil bola di dalam raga.”Erm,sorrylah..aku tak patut ingatkan kau perkara ni..anyway aku nak sambung main balik.Good luck kutip bola-bola ni.Aku cuba untuk tak baling ke arah kau.”ujar Tiara tersenyum sinis sebelum berlalu.

“Apa yang dia berlagak sangat?Dia tak pernah dengar ke yang nasib seseorang boleh berubah?”rungut Balqis selepas Tiara pergi.”Lagipun bagus jugak Haiqal tak datang,kalau tak mesti masing-masing rasa pelik,dah la hari tu Joe pergi letakkan menu merepek tu..walaupun Haiqal tak cakap pape tapi mungkin dia bengang gila dengan aku sekarang ni-“ngomel Balqis seorang diri dan tiba-tiba satu suara menyapanya dari belakang,”Kau ni masih kutip bola lagi?”sinis suara itu,segera Balqis menoleh.”Haiqal!Kenapa kau datang sini?”soal Balqis terlalu gembira.

”Mestilah sebab nak main tenis.”jawap Haiqal tersenyum nipis.”Tapi kau kan tak payah datang..”kata Balqis perlahan.”Habis aku tak boleh datang la?”soal Haiqal pula.”Buk..bukan macam tu..cuma..”belum habis Balqis berkata-kata,”Haiqal!Aku tak tahu yang kau nak datang,dah lama sangat kau tak datang.”sampuk Tiara yang tiba-tiba muncul di antara mereka berdua.Zek yang juga turut menghampiri mereka segera menyoal,”Jom kita main satu game.”ajak Zek.”Aku tak kisah kalau nak main tapi aku takut kau kecewa lagi macam hari tu.”perli Haiqal.”Kali ni tak mungkin..kau nak bet?Kalau kau kalah kau kena join kem latihan kelab kita seminggu masa cuti mid-term next week.Ok?”cabar Zek.Setelah berfikir sejenak,”Ok..deal.”jawap Haiqal,yakin dia akan menang.

“Apa yang Zek merepek tu?Mestilah Haiqal akan menang.”ujar Balqis tersenyum yakin. “Macam mana pulak kalau aku menang?”soal Haiqal kepada Zek.”Kalau kau menang,aku belanja kau makan sebulan.”janji Zek.”Ok,no problem.”balas Haiqal.Sedang mereka rancak berbual,sebiji bola yang sedang laju hampir mengenai muka Zek.”Hoi,korang nak bunuh Senior ke?Lompat katak sekarang!”marah Zek yang mudah naik angin apabila berada di dalam gelanggang.Haiqal hanya tersenyum sambil menggelengkan kepalanya melihat perangai Zek yang kebudak-budakan baginya itu.”Oh,aku lupa nak bagitau kau yang game ni kita main double.”ujar Zek tiba-tiba.”Double?”soal Haiqal terkejut.”Aku akan berpasangan dengan Tiara…kau dengan….ha Balqis,kau dengan Balqis!”ujar Zek selamba.”Bal…eh kau jangan buat lawak!”marah Haiqal.”Mana ada aku buat lawak,fair what?Dua dua budak junior kan?”soal Zek kembali.”Tak fair langsung!Aku tak setuju!”geleng Haiqal berulang kali.”Kau dah setuju tadi kan?Aku tak paksa kau..”bantah Zek mengingatkan janji yang sudah dibuat.”So,macam mana Haiqal?Jadi ke tak?Ala bukannya benda buruk pun kau kena pergi kem tu,lagipun aku memang nak kau pergi..”sambung Zek lagi.Tiara dan Balqis hanya mendiamkan diri melihat mereka berdua bertekak.
****************

Kini,Haiqal dan Balqis sudah siap berdiri di gelanggang menghadapi lawan mereka,Zek dan Tiara.”Haiqal,aku akan berusaha sungguh-sungguh!”kata Balqis tetapi tidak dihiraukan Haiqal.Sementara itu disebelah sana,”Tiara,jangan risau.Aku akan lindungi kau.”ujar Zek sambil tersenyum simpul,meluat Tiara melihatnya.Haiqal yang tidak yakin berpasangan dengan Balqis yang langsung tidak tahu bermain itu segera menghampirinya,”Kau duduk je kat sini,jangan bergerak.Dan paling penting sekali jangan block aku.”arah Haiqal manakala Balqis yang sememangnya tidak tahu apa-apa mengangguk laju.Sebaik sahaja permainan dimulakan,sewaktu melihat bola yang dipukul Zek menuju kearahnya,Balqis segera bertindak untuk memukul malangnya bola itu terlepas.”15:0.”jerit presiden selaku pengadil.Sementara itu semua ahli yang menjadi penonton menyokong mereka sambil menjerit-jerit nama Haiqal.Sekali lagi bola yang dipukul oleh Tiara menghala ke arah Balqis dan segera dipukul Balqis sekuat hati.Yes,akhirnya dapat jugak aku pukul bola tu.Mesti Haiqal bangga dengan aku..ujar Balqis didalam hati sambil tersengih-sengih.”Sengal!Yang kau pergi pukul bola tu kenapa?Dah out la!”marah Haiqal.”30:0”jerit pengadil.”Kan aku dah kata tadi,jangan bergerak,tak payah pukul bola tu..”marah Haiqal lagi.

“Sorry,aku lupa bila aku nampak bola tu datang dekat aku..so sekarang ni aku kena buat apa?”soal Balqis kelam-kabut.”Nanti bila bola datang dekat kau,kau lari arah sini.”tunjuk Haiqal.Balqis menggangguk tanda faham.Namun bola yang sepatutnya menghala ke arah Balqis iaitu di sebelah kanan tiba-tiba menghala ke kiri,Balqis yang tidak tahu apa-apa terus berlari ke kiri dan ini menyebabkan Haiqal tidak dapat memukul bola kerana dihalang oleh Balqis.Adui…salah lagi!marah Balqis pada dirinya sendiri.”40:0”jeritan pengadil itu menandakan mereka telah kalah.Balqis hanya terdiam di sudut gelanggang kerana takut dimarahi Haiqal.”Wow,seronoknya permainan kita hari ni..nampaknya time kem latihan tu nanti bolehlah kita lawan lagi macam sekarang ni..partner yang sama..”ujar Zek sambil menepuk-nepuk bahu Haiqal.”Aku tak nak!”bantah Haiqal laju.”Janganlah macam ni Haiqal,aku bagi kau peluang untuk tebus kekalahan kau.Takpelah kalau kau tak dapat terima kekalahan.”perli Zek ingin berlalu.”Siapa kata aku takut terima kekalahan?”soal Haiqal yang berasa tercabar.”Kalau kau tak takut,kenapa kau taknak lawan?”soal Zek pula.”Ok,macam nilah..sebelum latihan seminggu tu tamat,kita akan lawan double lagi sekali.Kalau Balqis dapat balas pukulan aku sekali pun cukuplah,aku akan setuju dengan satu permintaan kau..apa saja.Kalau kau nak suruh aku berbogel pun takpe.”tawar Zek yakin yang Balqis tidak akan dapat membalas pukulan membunuhnya.

“Tapi kalau korang kalah,kau kena pakai baju perempuan dan jalan keliling court ni.Boleh?”soal Zek sekali lagi.”Ala bukan susah pun,satu pukulan je dari Balqis..”umpan Zek.”Okay..”akhirnya Haiqal bersetuju.Balqis yang risau segera menghampiri Haiqal,”Haiqal..Kau serius ke ni?Kau kena pakai baju perempuan kalau kita kalah.”ujar Balqis mengingatkan.”Takkanlah kau tak boleh balas langsung walau satu pukulan pun?”soal Haiqal kembali.”Mana dia orang yang pernah bersumpah yang dia akan masuk TOP100 dan jadi yang pertama dari kelas F masuk senarai tu?”ujar Haiqal menaikkan semangat Balqis.”Tapi..tapi Zek dengan Tiara tu hebat..”balas Balqis perlahan.”Pasal jalan keliling court pakai baju perempuan tu masalah aku,kau hanya perlu mahirkan diri main tenis.Cara aku mengajar lagi tough dari Zek,kau mesti bersedia.Ingat kita KENA menang!”ujar Haiqal.”Oklah,aku balik dulu.Tak pernah aku berpeluh gila-gila macam ni.”ujar Haiqal lagi dan terus berlalu.Adoi kenapalah aku pergi latihan hari ni sedangkan dah berminggu-minggu aku tak pergi?Pasal aku rindu nak jumpa Balqis ke?Hmpph tak mungkin!

0 komen anda:





HAK CIPTA TERPELIHARA @ PUTRISALJU 2009

Sebarang bentuk pengambilan isi kandungan atau cetakan di dalam blog http://novelputrisalju.blogspot.com ini haruslah dengan kebenaran penulis blog.